«Сучасні методи навчання – основа інновацій у закладах вищої освіти»
Кафедра філософії і педагогіки спільно з аспірантами першого року навчання спеціальностей «Дизайн», «Культурологія» та «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» провели круглий стіл «Сучасні методи навчання – основа інновацій у закладах вищої освіти», де розглянули методи викладання, знайомство з якими може бути корисним не лише для підготовки до роботи майбутніх науково-педагогічних працівників зі студентами, але й у використане ними у професійній діяльності, апробоване у різноманітних колективах.
Модератором заходу виступила доктор педагогічних наук, доцент, завідувач Кафедри філософії і педагогіки Катерина Михайлівна Кириленко. Активну участь у заході взяли кандидат педагогічних наук, професор, завідувач відділу аспірантури і докторантури Людмила Павлівна Бойко, методисти відділу Вікторія Анатоліївна Зотова, Марія Андріївна Бондар та кандидат філософських наук, доцент Кафедри філософії і педагогіки Олена Вікторівна Кундеревич.
Катерина Михайлівна Кириленко на початку заходу зазначила: «Методи навчання, як характеризує термін Енциклопедія освіти (Енциклопедія освіти / Академія пед. наук України; головний редактор. В. Г. Кремінь. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.), є серцевиною навчального процесу. Саме метод навчання забезпечує результативну взаємодію мети, на досягнення якої спрямована організація навчального процесу, та очікуваного від навчання результату. Знайомство з методами навчання яскраво демонструє взаємодію традиції та новації в освіті. Попри консервативний характер, який мають освітні інституції – оскільки їх діяльність спрямована на забезпечення трансляції наявних знань, –призначенням освітніх установ у сучасному суспільстві є формування інновативності як базової характеристики молодої людини. Використання традиційних методів навчання, які поділяють на словесні, наочні та практичні, супроводжується нині пошуком нових, їх активним впровадженням в навчальний процес та постійною модернізацією».
Людмила Павлівна Бойко, кандидат педагогічних наук, професор, завідувач відділу аспірантури і докторантури, зазначила, що складовою освітньої програми здобувачів ступеня доктора філософії (PhD) є теоретична та практична підготовка до викладання у закладах вищої освіти. Знайомство з методико-методологічними основами навчального процесу є важливою частиною такої підготовки. Вже традиційний для аспірантів КНУКіМ такий формат роботи, як круглий стіл, дозволяє здобувачам ступеня доктор філософії не лише засвоїти теорію дидактики, але й зорганізувати такий навчальний захід, як воркшоп. Тут аспіранти можуть не лише обговорити підняті питання, але й мають змогу попрактикуватися у їх впровадженні, зорганізувати власну «педагогічну майстерню», здобути досвід педагогічної взаємодії.
В рамках роботи круглого столу його учасники мали можливість ознайомитися з такими цікавими та інноваційними методами навчання:
- Софія Березнюк представила метод 6-ти капелюхів – це психологічно-рольова гра, суть якої полягає в тому, щоб вивчити певну проблему, розглянувши її з шести різних точок зору, тобто «вдягаючи» умовні капелюхи. Кожен капелюх має свій колір, який символізує певний підхід та ракурс сприйняття: білий – пошук фактичної інформації, жовтий – застосування логічного мислення, чорний – критичного мислення, червоний – долучення почуттів та інтуїції, зелений – креативності, синій – рефлексії.
Доповідь колеги доповнив Сергій Крикуненко, який запропонував аудиторії апробувати цей метод на практиці, продебатувавши про формат заходу. Кожен аспірант отримав свій умовний капелюх та мав проаналізувати захід відповідно до його кольору та його значення, що викликало жваве обговорення у аудиторії.
- Ксенія Попова розповіла про метод дебатів як один з найбільш ефективних методів єднання людей. Цей метод дозволяє розвинути навички критичного мислення та аналізу, навчитися думати абстрактно та відстоювати свою позицію.
- Віталій Ільницький представив метод мікрофону, який дає змогу глибше зануритися у вивчену тему або проблему, що розглядається. Як працює даний метод, Віталій продемонстрував шляхом його використання в аудиторії на прикладі обговорення відомого роману «Майстер і Маргарита». Він запропонував присутнім поставити себе на місце головних героїв, замислитися про власне відношення до них та їх вчинків, ототожнити себе з ними.
- Наталія Калюжна розповіла про широко відомий case-метод, який нині активно використовується не лише в навчальному процесі, а й при вирішенні соціальних та бізнес-ситуацій у компаніях та організаціях. Суть методу полягає в розгляді певної ситуації та пошуку найбільш оптимального рішення.
- Олександра Ільницька окреслила метод портфоліо, який дозволяє накопичити матеріал, систематизувати результати та досягнення та зробити з них висновки. Вона зазначила, що опрацювання цього методу є частиною роботи аспірантів в межах вивчення навчальної дисципліни «Тренінг особистісного розвитку».
- Марина Гресько запропонувала учасникам круглого столу апробувати такий метод навчання, як метод мозкового штурму, який використовується при розв’язанні певної проблеми шляхом висування творчих ідей. Марина разом із аудиторією методом мозкового штурму вивчала можливість відкриття бібліотеки як творчого простору. Така апробація продемонструвала, що навіть за короткий проміжок часу можна отримати цілий перелік креативних ідей та рішень, пошук яких згуртовує аудиторію.
- Фабрісія Ахрарі представила ситуаційний метод навчання, який зазвичай є комбінацією традиційних та інноваційних підходів, що дозволяє обрати нестандартні рішення проблеми.
Обговорення та апробація на практиці інноваційних методів навчання та розгляд різноманітних педагогічних ситуацій викликали жвавий інтерес у всіх учасників круглого столу, який відбувся у приємній атмосфері спілкування та обміну думками.
Автор тексту – Стратюк В. І.