Інноваційна спрямованість педагогічної практики аспірантів
Щороку аспіранти 2 та 3 року навчання проходять педагогічну практику на Кафедрі філософії і педагогіки. Із запровадженням карантинних обмежень, які спричинила пандемія СOVID-19, практика відбувається в дистанційній формі.
У зв’язку зі збільшенням у цих нових умовах частки, яку займають в навчальному процесі закладів вищої освіти хмарні технології навчання, педагогічна практика аспірантів протягом першого семестру 2021–2022 навчального року мала інноваційне спрямування. Її метою було напрацювання комунікативних компетентностей майбутніх науково-педагогічних працівників в умовах домінування дистанційних форм навчальної взаємодії та набуття досвіду педагогічної діяльності.
Аспіранти другого року навчання разом зі своїми керівниками педагогічної практики (кандидатом філософських наук, доцентом Олесею Богданівною Бенюк та кандидатом педагогічних наук, доцентом Іриною Янівною Конюковою) готували онлайн-лекції за темами, які прямо чи опосередковано репрезентували коло наукових інтересів аспірантів. Вимогою до проведення лекції була підготовка навчальної презентації та залучення до її прочитання підготовлених матеріалів. Аспіранти третього року навчання (керівники практики – доктор педагогічних наук, професор Катерина Михайлівна Кириленко та доктор філософських наук, професор Сергій Данилович Безклубенко) протягом семестру розробляли пакет тестових завдань до заліку з навчальної дисципліни за вибором аспіранта за власним профілем кількістю 30 питань (до кожного питання аспіранти пропонували три варіанти відповіді, один з яких правильний). Аспіранти 3 року навчання в межах проходження педагогічної практики опановували також онлайн-платформи, які дозволяють налагодити дистанційну комунікацію викладача та студента, та готували онлайн-опитування із використанням однієї з цих платформ (Kahoot!, Mentimeter). Опитування мало бути присвячене апробації теми дослідження та вивченню думки аудиторії з питань, що у ньому аналізуються, або обговоренню питань освітнього характеру та проблем, з якими аспірант зіткнувся протягом навчання в аспірантурі.
Онлайн-лекції з використанням навчальної презентації та опитування із залученням цифрових платформ Kahoot! та Mentimeter аспіранти презентували на спільних онлайн-зустрічах. Широке коло учасників цих зустрічей дозволило аспірантам різних років навчання обмінятися між собою досвідом та почути авторитетну думку старших колег.
На зустрічах з аспірантами в межах проходження педагогічної практики були присутні: декан факультету післядипломної освіти, доктор філософії, доцент Марина Віталіївна Лисинюк та завідувач відділу аспірантури і докторантури, кандидат мистецтвознавства, професор Ольга Степанівна Бойко. Вони зазначили високий рівень підготовки аспірантів КНУКіМ, їх відкритість до взаємодії та наполегливість у здобутті педагогічних навичок, а також якісну організацію проходження аспірантами практики з боку колективу кафедри.
Аспіранти другого року навчання підготували та прочитали лекції на такі теми:
- Василь Денькович: «Від минулого до сьогодення (не меркне слава кобзарів)»;
- Ірина Караєва: «Зустріч культур Заходу і Сходу у творчості О. Гакслі»;
- Ірина Касаткіна: «Сучасне візуальне мистецтво»;
- Софія Книжникова: «Поява кінематографу в Російській імперії»;
- Наталія Соколенко: «Проблема освіти та реалізації в акторській галузі».
Аспіранти третього року навчання провели такі опитування:
- Уляна Данилюк – про освітню програму підготовки;
- Альона Кириченко – про концертні та шоу-програми;
- Ірина Кущик – про ефективність освіти в Україні;
- Юлія Чуприна – про взаємозв’язок культури та війни.
Педагогічна практика – це не лише чудова нагода для аспірантів здобути досвід педагогічної роботи, але й можливість для колективу кафедри поспілкуватися з молодими науковцями, отримати від них фідбек про забезпечення професорсько-викладацьким колективом кафедри навчального процесу в університеті.
Автор тексту – Кириленко К. М.