Особливості організації навчального процесу в ЗВО в умовах воєнного стану
Кафедра філософії і педагогіки разом з Навчально-науковим інститутом та відділом аспірантури та докторантури зорганізували та провели круглий стіл на тему: «Особливості організації навчального процесу в закладах вищої освіти в умовах воєнного стану». На заході були присутні викладачі кафедри, співробітники Навчально-наукового інституту, аспіранти 2 та 3 років навчання, та науковці університету. Захід відбувся онлайн на платформі Google Meet.
Відкрила захід завідувач Кафедри філософії і педагогіки, доктор педагогічних наук, професор Катерина Михайлівна Кириленко, яка акцентувала увагу учасників на тому, що після початку повномасштабного вторгнення росії в Україну, в умовах дії правового режиму воєнного стану освіта стала однією з найважливіших сфер, а заклади вищої освіти – осередком світоглядної боротьби. Освітні установи оперативно відреагували на виклики, які постали перед Україною в цих умовах, та працюють над впровадженням рішень, що уможливлюють продовження навчального процесу. Цифровий світ сьогодні дає викладачам та студентам нові можливості і ставить перед ними нові завдання. Катерина Михайлівна також підкреслила, що в цьому процесі надзвичайно важливим є обмін досвідом між різними закладами вищої освіти з метою пошуку найбільш актуальних та оптимальних способів організації навчального процесу. Зокрема, цього року Кафедра філософії і педагогіки провела Всеукраїнську наукову конференцію «Філософія культурно-мистецької освіти» та планує продовжити співпрацю з українськими ЗВО в цьому напрямку проведенням ІІ Всеукраїнської конференції «Філософія культурно-мистецької освіти», що запланована на 24 березня 2023 р.
Доктор наук із соціальних комунікацій, старший науковий співробітник, директор Наукової бібліотеки ім. М. Максимовича КНУ ім. Т. Шевченка та професор Навчально-наукового інституту КНУКіМ Олег Олегович Сербін поділився з присутніми досвідом роботи Наукової бібліотеки ім. М. Максимовича в умовах воєнного стану. Він наголосив, що бібліотека не зачинялась жодного дня з 24 лютого 2022 р. та працює з дотриманням всіх заходів безпеки. Формат роботи бібліотеки був змінений: була активізована робота інтернет та дистанційних сервісів, робота з віддаленим читачем, бібліотечні сервіси виконуються онлайн. Попри те, що допомога науковцям стала одночасно ще більш актуальною і ще складнішою в плані доступу до інформаційних ресурсів через тимчасову міграцію наукового та освітнього потенціалу, бібліотека продовжує надавати користувачам всебічну підтримку. Олег Олегович підтримав слова Катерини Михайлівни про важливість обміну досвідом з колегами, зокрема, й за кордоном, оскільки критичним нині є інформування іноземної наукової спільноти про ситуацію в Україні.
Тетяна Іванівна Биркович, доктор наук з державного управління, професор Навчально-наукового інституту звернула увагу учасників круглого столу на тому, що рівень освіти, зокрема й мистецької, в Україні є надзвичайно високим і конкурентоздатним у порівнянні з освітою провідних ЗВО країн Європи. Тому надзвичайно важливим нині є збереження цього рівня. Заклади вищої освіти України, попри всі складнощі та виклики, що постали перед ними в умовах повномасштабної війни, продовжують працювати, забезпечують освітній процес та займаються науковою діяльністю. Важливо, щоб українські студенти продовжували вчитися в українських ЗВО, навіть якщо нині знаходяться за кордоном, і потім могли себе реалізувати в Україні.
Кандидат культурології, доцент Кафедри філософії і педагогіки Євгенія Андріївна Сидоровська відзначила важливість забезпечення студентів відеоматеріалами лекцій, наголосила на нагальності розробки електронних навчальних матеріалів високої якості, підкреслила, що науково-педагогічні працівники покликані в цих складних умовах не лише пропонувати студентам знання, але й надавати моральну підтримку.
Кандидат педагогічних наук, доцент Кафедри філософії і педагогіки Ірина Янівна Конюкова підтримала колегу, наголосивши на тому, що освітній процес нині є тією ниточкою, що пов’язує студента з мирним життям, тому рівень бажання вчитися та відвідувати онлайн-заняття серед студентів значно зріс. Покликаючись на власний досвід роботи в умовах воєнного стану, Ірина Янівна зазначила, що викладачі працюють також зі студентами заочної форми навчання, які є учасниками бойових дій. Викладач повинен максимально гнучко підходити до оцінювання роботи студентів в складних умовах, у яких вони перебувають: це і фронтові дії, і окупація, і небезпека повітряних ударів.
Доктор юридичних наук, професор Олександр Іванович Мотлях запропонував вдосконалити накопичувальну систему і розглянути можливість повернутися до усного оцінювання студентів в тих випадках, коли тестова форма контролю знань є складною для реалізації. Комунікативна складова є вкрай важливою у навчальному процесі, її роль зростає в умовах роботи освітніх установ у воєнний час. Викладач повинен не лише фіксувати набуті студентом знання, але й уміти розгледіти його потенційні можливості. Оцінювання знань студента має бути мотивуючим, а не контролюючим.
Аспірантка 3 року навчання Юлія Сисова наголосила на важливості гарантування безпеки усім учасника освітнього процесу та освітнім закладам. Це і контроль за дотриманням безпекових заходів під час оголошення повітряних тривог, і пильна увага до можливості проникнення на територію освітньої установи сторонніх осіб.
Аспірант 2 року навчання Сергій Крикуненко запропонував один з варіантів практичного вирішення проблеми, коли студенти не мають змоги відвідати лекційне заняття. Це запис відеолекцій, які вони можуть переглянути, коли матимуть таку можливість. Сергій закцентував, що така лекція має бути компактною по часу (тривалістю 15–20 хвилин) і висвітлювати тільки найголовніші аспекти, які дають студентові загальне уявлення про тему заняття. Як приклад, Сергій продемонстрував власноруч розроблене відео, яке він використовує у навчальному процесі.
За результатами круглого столу було розроблено ряд рекомендацій по організації навчального процесу ЗВО в умовах запровадження в Україні правового режиму воєнного стану:
- Усім учасниками освітнього процесу чітко дотримуватися заходів безпеки.
- Запровадити гнучку систему оцінювання як поточних, так і семестрових знань студента. Передбачити можливість складання студентом заліків/іспитів в усній формі дистанційно.
- Обговорити можливість запровадження в закладах вищої освіти на період організації навчального процесу в умовах воєнного стану єдиного мультипредметного семестрового тесту та можливість (за бажанням студента і з дозволу керівництва ЗВО) замінити його на семестрову кваліфікаційну роботу (яка також може мати мультипредметний характер).
- Зменшити об’єм навчального навантаження на студента.
- Передбачити запис відеолекцій, які читаються викладачами дистанційно у формі синхронної взаємодії зі студентами, з метою їх розміщення на платформі Moodle на сторінках відповідних навчальних курсів.
- Розглянути можливість запису короткометражних інформаційних роликів, які стисло висвітлюють головні ідеї окремих їх тем навчальних курсів.
- Організовувати навчальний процес, керуючись настановою: пріоритетним завданням змісту освіти в умовах воєнного стану є формування у студента світоглядних переконань, стійкої української ідентичності.
- Організовувати навчальний процес, керуючись настановою: в умовах роботи ЗВО під час запровадження в Україні правового режиму воєнного стану важливо надавати студентам моральну та психологічну підтримку.
- Вивчити можливість залучення ресурсів іноземних вишів-партнерів для розміщення на їх серверах резервних копій навчальних матеріалів українських ЗВО.
- Продовжити обговорення проблем організації освітнього процесу в умовах запровадження в Україні правового режиму воєнного стану на ІІ Всеукраїнській конференції «Філософія культурно-мистецької освіти», що запланована на 24 березня 2023 р.
Автори тексту – Стратюк В. І., Кириленко К. М.